19 nov Den 1 december (första söndagen i advent): ”Ett nådens år”
Den 1 december (första söndagen i advent)
Ett nådens år
Sakarja 9:9–10
Ropa ut din glädje, dotter Sion, jubla, dotter Jerusalem! Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim, alla hästar i Jerusalem. Krigets vapen skall förintas. Han skall förkunna fred för folken, och hans välde skall nå från hav till hav, från floden till världens ände.Psaltaren 24
Jorden är Herrens med allt den rymmer, världen och alla som bor i den. Det är han som har lagt dess grund i havet och fäst den över de strömmande vattnen. Vem får gå upp till Herrens berg, vem får gå in i hans tempel? Den som har skuldlösa händer och rent hjärta, som inte håller sig till falska gudar och aldrig har svurit falskt. Han får välsignelse av Herren och riklig lön av Gud, sin räddare. Här är det släkte som sökt sig till Herren, som träder fram inför ditt ansikte, du Jakobs Gud. Portar, öppna er vida! Höj er, uråldriga dörrar! Låt ärans konung draga in! Vem är då ärans konung? Det är Herren, den väldige hjälten, Herren, väldig i strid. Portar, öppna er vida! Höj er, uråldriga dörrar! Låt ärans konung draga in! Vem är han, ärans konung? Det är Herren Sebaot, han är ärans konung.Uppenbarelseboken 5:1–5
Jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en bokrulle med skrift på både framsidan och baksidan och förseglad med sju sigill. Och jag såg en väldig ängel som ropade ut med hög röst: ”Vem är värdig att öppna boken och bryta sigillen?” Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna boken och se i den. Och jag grät häftigt över att det inte fanns någon som var värdig att öppna boken och se i den. Men en av de äldste sade till mig: ”Gråt inte. Se, han har segrat, lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot. Han kan öppna boken med dess sju sigill.”Matteusevangeliet 21:1–9
När Jesus och hans lärjungar närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem. Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.” Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl. Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem. De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen. Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: ”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
Studium och reflektion
Allt var egentligen redan klart. En ny kung var redan installerad. Den gamle kungen – kung David – låg gammal och trött på dödsbädden – och det var dags för någon av hans söner att ta över makten. En av Davids söner hette Adonia. Och han hade redan samlat armén omkring sig, och under pompa och ståt låtit sig utropas till ny kung.
Men Adonia hade en halvbror som hette Salomo. Kung Davids andliga rådgivare, profeten Natan, hade redan många år tidigare profeterat att Salomo var den av prinsarna som var utsedd av Gud att ta över tronen efter David. Så trots att Adonia redan var ny kung, erkänd av armén och installerad, red Salomo in i Jerusalem på sin fader Davids mulåsna. Och prästen Sadok och profeten Natan och en stor del av folket mötte upp Salomo under jubel, och så smordes Salomo till kung över Juda och Israel – trots att tronen egentligen redan var upptagen av Adonia.
Den här berättelsen står i Första Kungabokens första kapitel, och den brukar kallas för tronföljdsstriden. Det är en ganska smutsig historia med rivalitet, sex, mord, religion och politik i en enda osalig röra. Samtidigt är tronföljdsstriden en av de händelser i den bibliska historien som bildar bakgrund till berättelsen om Jesu intåg i Jerusalem. Historien om tronföljdsstriden avslöjar att den där lilla söta åsnan som Jesus red på nog inte är ett så oskyldigt inslag i adventsfirandet som vi kanske annars tror. Tvärtom – åsnan vittnar om att Jesus tågar in i staden med rätt stora anspråk.
Jesus rider visserligen in i Jerusalem fattig och ödmjuk, men han är likväl en tronpretendent som är säker på sin sak: att nu måste det ske, att nu är tiden inne. Så han rider in i staden – rätt in i maktens boning. Det finns egentligen ingen plats för kung Jesus där inne, för där inne är en helt annan regering redan installerad. Det finns egentligen lika lite plats för Jesus där som det fanns för kung Salomo, eftersom Adonia ju redan hade lagt beslag på tronen. Men Salomo red in i Jerusalem ändå, trots att tronen redan var upptagen. Och Jesus gör likadant.
Men där upphör likheterna. Salomo kom med en jättelik byråkratisk administration som innebar ett enormt skattetryck, vilket gjorde att många människor under hans regeringstid praktiskt taget blev livegna. Jesus kommer med himmelriket.
Men kvar finns ändå denna likhet mellan berättelsen om tronföljdsstriden och berättelsen om Jesu intåg: att när såväl Salomo som Jesus red in på en åsna i Jerusalem fanns där inne egentligen ingen plats för dem, eftersom platsen redan var upptagen.
Att hylla Jesus som kung är alltså – om vi tar berättelsen om Jesu intåg i Jerusalem på allvar – att ge sig in i en veritabel maktkamp. Att hylla Jesus som kung är att välja sida i en tronföljdsstrid där det inte går att förhålla sig neutral, för det handlar om striden om våra egna liv, och om världens liv. Vilket ”rike” vill vi se på jorden? Evangeliet föreslår Guds rike, himmelriket – dvs. rättfärdighet, fred och Andens glädje (Rom 14:17).
Att hylla Jesus som kung är alltså att säga att det är detta rike vi vill se: rättfärdighet, fred och Andens glädje – väl medvetna om att det inte finns någon ledig plats för det, och att vi därför får vara beredda på kamp och strid.
Här kommer Jesus på sin åsna ridande mot oss. Han säger att han kommer med himmelriket. Evangelisten Matteus skriver:
Folket som bor i mörkret har sett ett stort ljus, och för dem som bor i dödens land och skugga har ljuset gått upp. Från den tiden började Jesus förkunna: ”Omvänd er. Himmelriket är nära.” (Matt 4:16–17)
Och den uppmaningen och den inbjudan som en gång började i Nasaret i Galileen om att ta emot himmelriket, har nu nått fram också till huvudstaden. Det har nått fram till den plats där striden om tronen av naturliga skäl blir som allra hårdast.
Att då ta emot och hylla Jesus som kung tänker jag är att vända sig mot ljuset trots att en bor i dödens land och skugga; att vara ljusets anhängare även där ljuset inte självklart har något utrymme.
Såväl mörker som ljus kan uppträda i många skepnader. Så var det på Jesu tid, så var det på Matteus tid, och så är det i vår tid. Mörkret kan likaväl som ljuset tala fromt språk. Mörkret likaväl som ljuset kan åberopa bibel och tradition. Mörkret likaväl som ljuset kan även tala politiskt språk, eller ekonomiskt språk eller vad språk det än må vara.
Det är i gudstjänsten, där vi använder liturgins språk, som hyllandet av Jesus som kung tar sig uttryck i Hosiannarop. Men i alla de andra sammanhang där tronsföljdsstriden också pågår, gestaltas förstås hyllningarna av Jesus som kung på andra sätt, för varken himmelriket eller dödens land och skugga ter sig ju alltid precis så som de beskrivs i våra psalmer.
Var och hur sker då denna hyllning av Jesus som kung på de platser där han inte har någon given plats eftersom den platsen redan är upptagen av mörkrets makter?
Om du frågar mig tänker jag till exempel att det sker när någon vågar göra upp med förtryckande och förminskande sedvänjor eller tolkningar, trots risken att då bli kallad kättare eller irrlärare. Eller varje gång någon avstår från att skriva en kränkande Facebookuppdatering. Eller varje gång någon behandlar en tiggare som en medmänniska och inte som ett störande moment i stadsbilden. Eller varje gång någon bidrar till ett klimat som gör att vi och andra kan känna oss tillräckligt trygga att våga berätta hur våra liv faktiskt är; och vilka vi är bakom masken. Och ja, jag är även så pass inskränkt att jag tänker mig att Jesus hyllas som kung när någon med sin mun bekänner att Jesus är Herre och i sitt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, låter sig döpas och upptas i den kristna församlingen.
Så ungefär tror jag att det riket är som kommer i och med Kristi advent, och jag tror att varje tid kan vara adventstid och ett nådens år från Herren.
Fundera vidare
Vad kan ”att hylla Jesus som kung” innebära i din egen vardag”?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om fred för folken.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Om beredvillighet att ställa de tillgångar och resurser som Herren behöver i himmelrikets tjänst.
- För mig själv och mina nära: Om förtröstan på Kristus, som kan öppna upp det som är förseglat och tillslutet.