19 nov Den 4 december (onsdag i första adventsveckan): ”När vi delar det bröd som han oss ger”
Den 4 december (onsdag i första adventsveckan)
När vi delar det bröd som han oss ger
Jesaja 25:6–10a
Herren Sebaot skall på detta berg hålla gästabud för alla folk, ett gästabud med feta rätter och starkt vin, med feta, mustiga rätter och starkt, klarat vin. På detta berg skall han utplåna den slöja som höljer alla folk, det dok som skyler alla folkslag. Han skall utplåna döden för alltid. Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder och göra slut på sitt folks förnedring överallt på jorden. Herren har talat. Den dagen skall man säga: Se, detta är vår Gud, den räddare vi hoppades på. Detta är Herren som vi hoppades på, låt oss jubla av glädje, han kom till vår räddning. Herren håller sin hand över detta berg.Psaltaren 23
Herren är min herde, ingenting skall fattas mig. Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten. Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära. Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och din stav gör mig trygg. Du dukar ett bord för mig i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller min bägare till brädden. Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever.Matteusevangeliet 15:29–37
Jesus gick utmed Galileiska sjön och sedan upp på berget. Där satte han sig ner. Mycket folk kom till honom, och de hade med sig lama, blinda, lytta, stumma och många andra och lade ner dem framför honom. Han botade dem, och folket häpnade: stumma talade, lytta blev friska, lama gick och blinda såg. Och de prisade Israels Gud. Jesus kallade till sig sina lärjungar och sade: ”Det gör mig ont om folket. De har nu varit hos mig i tre dagar och har ingenting att äta. Jag vill inte låta dem gå härifrån hungriga, för då orkar de kanske inte ta sig hem.” Lärjungarna svarade: ”Varifrån skall vi få så mycket bröd här i ödemarken att alla dessa människor kan äta sig mätta?” Jesus frågade: ”Hur många bröd har ni?” – ”Sju stycken, och så några fiskar”, svarade de. Då sade han till folket att slå sig ner på marken. Han tog de sju bröden och fiskarna, tackade Gud, bröt dem och gav dem åt lärjungarna, och lärjungarna gav dem åt folket. Alla åt och blev mätta, och man samlade ihop de överblivna bitarna, sju fulla korgar.
Studium och reflektion
Berättelsen om Jesu brödunder är en av ytterst få berättelser som finns med inte bara i Matteus- och Markusevangeliet, utan även i Johannesevangeliet (Matteus har rentav med två berättelser om brödunder).
Ibland sägs det att vad som egentligen hände i det som evangelisterna beskriver som ett mirakel, var att när människorna såg hur Jesus började dela ut av bröden och fiskarna, började de själva dela med sig av sina matsäckar, och att det var det som gjorde att alla kunde äta sig mätta – och att det till och med blev mat över.
Nu är det visserligen svårt (för att inte säga omöjligt) att veta hur det egentligen gick till med någon av evangeliernas berättelser om Jesus, men vad gäller brödunderberättelserna ger inte evangelieförfattarna ens den minsta antydan att det egentligen var så att folk började dela med sig av sina medhavda matsäckar, och det verkar inte heller vara berättelsens poäng.
Av samtliga författare i Nya testamentet som berättar om detta presenteras det just som ett under; ett övernaturligt mirakel. Men samtidigt kan det vara värt att fundera på vad detta och andra av Jesu underverk som evangelisterna berättar om fyller för funktion i evangelierna. Vad är poängen med dessa berättelser?
Under Gamla testamentets tid och framåt utvecklades tanken på ”de två tidsåldrarna”: Den gamla, nuvarande tidsåldern som präglas av orättvisor, synd, rotlöshet och gudlöshet, och den nya, framtida tidsåldern som innebär skapelsens återupprättelse, frälsning och harmoni. Den nya tidsåldern kan även kallas ”Guds rike” eller ”himmelriket”, dvs. Guds herravälde.
I Gamla testamentet finns det gott om texter som uppfattades som beskrivningar av Gudsriket; av den framtida, nya tidsåldern – som t.ex. bibeltexten från Jesajas bok om det stora gästabudet för alla folk, då Gud t.o.m. ska lyfta av ”den slöja som höljer alla folk – döden”.
Antagligen är det mot bakgrund av denna och andra bibeltexter om den nya tidsåldern som evangeliernas berättelser om Jesu underverk ska förstås – inklusive brödunderberättelserna. Poängen är inte i första hand att visa att Jesus kan upphäva naturlagarna, utan att med honom har den nya tidsåldern brutit in trots att den nuvarande, gamla tidsåldern fortfarande pågår. Det som Guds folk alltjämt väntar på, längtar efter och ber om (dvs. Guds rike), har redan börjat – i och med Jesu framträdande i världen. Här ges en försmak av det stora gästabudet på Guds berg som Jesaja profeterade om – en försmak, så att folket ”ska orka ta sig hem”.
Guds rike är alltså redan här, men ändå inte. Dvs. det är ännu inte i sin fulländning och fulla blomning, men det är likväl levande och verksamt i världen – som en underjordisk vattenström som underminerar och löser upp den gamla tidsåldern tills denna till slut faller samman och Gud blir allt överallt.
Därmed ligger det också något sant i påstående att ”miraklet” sker när människorna själva börjar dela med sig av sina matsäckar. Den nya tidsåldern, som bröt in i den gamla tidsåldern i och med Jesus, bärs och förvaltas av Jesu lärjungar och efterföljare – församlingen. Inte så att kyrkan är Guds rike, men den (vi) har fått kallelsen att i världen vittna om riket ända fram till dess fulländning. Det gör Jesu lärjungar när de ger som gåva vad de fått som gåva (Matt 10:8) och med Lukas ord i Apostlagärningarna:
De deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna … De troende fortsatte att samlas och hade allting gemensamt.
Faktum är att evangeliernas berättelser om Jesu brödunder innehåller formuleringar av utpräglat ”nattvardsspråk”. Bibelforskarna diskuterar om det beror på att kyrkans nattvardsliturgier lånade sina formuleringar från evangeliernas berättelser om brödundret eller om dessa berättelser utformades efter de första kristnas måltidsgemenskaper och nattvardsfiranden. Det kanske kan få vara hur det vill med den saken. Såväl evangeliernas berättelser om Jesu brödunder som kyrkans nattvardspraktik kan kanske sporra oss och inspirera oss att verka för och leva i aningen om den nya tidsåldern – Guds stora gästabud på sitt heliga berg – trots att den nuvarande, gamla tidsåldern fortfarande pågår.
Fundera vidare
Finns det någon i din närhet som du skulle kunna ge ”en försmak av Guds gästabud” idag?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om en rättvis fördelning av jordens livsmedel, så att alla får äta och bli mätta.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Om tro och förmåga att ge människor bröd här i ödemarken.
- För mig själv och mina nära: I tider av sorg och förtvivlan, att Herren Gud skall torka tårarna från alla kinder.