19 nov Den 20 december (fredag i tredje adventsveckan): ”Inte omöjligt”
Den 20 december (fredag i tredje adventsveckan)
Inte omöjligt
Jesaja 7:10–14
Herren sade till Achas: ”Begär ett tecken av Herren, din Gud, nerifrån dödsriket eller uppifrån höjden.” Men Achas svarade: ”Nej. Jag vill inte sätta Herren på prov.” Då sade Jesaja: ”Lyssna nu, Davids ätt! Är det inte nog att ni misstror människors förmåga, skall ni också misstro min Guds förmåga? Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.”Ur Psaltaren 24
Jorden är Herrens med allt den rymmer, världen och alla som bor i den. Det är han som har lagt dess grund i havet och fäst den över de strömmande vattnen. Vem får gå upp till Herrens berg, vem får gå in i hans tempel? Den som har skuldlösa händer och rent hjärta, som inte håller sig till falska gudar och aldrig har svurit falskt. Han får välsignelse av Herren och riklig lön av Gud, sin räddare. Här är det släkte som sökt sig till Herren, som träder fram inför ditt ansikte, du Jakobs Gud.Lukasevangeliet 1:26–38
I den sjätte månaden blev ängeln Gabriel sänd från Gud till en ung flicka i staden Nasaret i Galileen. Hon hade trolovats med en man av Davids släkt som hette Josef, och hennes namn var Maria. Ängeln kom in till henne och sade: ”Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig.” Hon blev förskräckt över hans ord och undrade vad denna hälsning skulle betyda. Då sade ängeln till henne: ”Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes son. Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron, och han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut.” Maria sade till ängeln: ”Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man.” Men ängeln svarade henne: ”Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son. Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden. Ty ingenting är omöjligt för Gud.” Maria sade: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt.” Och ängeln lämnade henne.
Studium och reflektion
Dagens läsning från Gamla testamentet är Jesajas Immanuelsprofetia, och evangelietexten är Lukas berättelse om Marie bebådelse. Även om vi gärna ser Jesus som den slutgiltiga uppfyllelsen av löftet om Immanu El, ”Gud med oss” (vilket Lukas evangelistkollega Matteus uttryckligen gör), måste givetvis Jesajas budskap även haft något slags innebörd redan då Jesaja framförde det här budskapet till kung Achas, som levde 700 år före Kristus. Det måste ju rimligtvis haft någon betydelse redan på Jesajas och kung Achas tid. Det skulle ju liksom inte haft någon större relevans för Achas om Jesaja hade sagt: ”Gud ska ge dig ett tecken – om en sådär 700 år!”
Kung Achas av Juda beskrivs i Bibeln som en av Juda rikes absolut värsta kungar som vände Gud ryggen och som förde sitt folk allt närmare undergångens brant.
När Jesaja kommer in till kungen, där denne sitter på sin tron i sitt palats i Jerusalem, står Juda rike inför ett militärt hot. Två intilliggande nationer hotar att invadera Juda: Syrien (i bibeln ofta kallat Aram) och Judas nordliga ”brödrafolk” Israel, som även kallas Efraim.
[Det kan kännas lite rörigt att ”Israel” kan beteckna olika saker i bibeln: Ibland kallas alla de tolv stammarna tillsammans för Israel, men ibland används begreppet Israel om de stammar som brutit sig loss från det förenade kungariket. De norra stammarna av det gamla tolvstamsförbundet hade nämligen efter ett våldsamt inbördeskrig lämnat det rike som styrdes av kung Davids ättlingar. De norra stammarna bildade Nordriket Israel. Nordriket Israels huvudstad hette Samaria, medan Sydriket Judas huvudstad alltid var Jerusalem. Sydriket regerades även fortsättningsvis av kungar av Davids ätt; Nordriket tog sig andra kungar.]
Sammanhanget för dagens text från Jesajas bok är alltså att Sydriket Juda hotas av en militär invasion från Syrien och Nordriket Israel. Kung Achas känner sig då lockad att bilda en militärpakt med den nya supermakten som hade seglat upp på den politiska kartan, nämligen Assyrien.
Då kommer Jesaja till kung Achas och ber honom att inte ge sig i lag med denna militära supermakt, utan istället lita på Gud. Jesaja säger att Gud är beredd att ge kung Achas vilket bevis som helst för att han ska tro att det är värt att lita på Gud mer än på assyriernas imponerande vapenarsenal.
Med spelad fromhet säger Achas att han inte vill pröva Gud och avböjer förslaget att be Gud om ett tecken. Då fäller Jesaja de klassiska orden om att Gud ska ge kung Achas ett tecken vare sig han vill det eller inte. Och tecknet är det barn som den unga kvinnan bär på och som ska kallas Immanu El, vilket betyder ”Gud med oss”. Jesaja säger att innan barnet har blivit fullvuxet ska de två rikena Syrien/Aram och Israel/Efraim, som nu hotar Juda, bara vara ett minne blott:
Innan pojken har lärt sig att förkasta det onda och välja det goda skall det land vars båda kungar du fasar för lämnas öde. (Jesaja 10:16)
Man har spekulerat i vem Jesaja egentligen menade med det där barnet, och en möjlighet bland flera är att det helt enkelt var kung Achas blivande son Hiskia. Hiskia har i alla fall gått till historien som en stor reformator och som en av Judas bättre kungar.
Nu blev det faktiskt så att de där två fientliga nationerna krossades under Hiskias uppväxt, nämligen av just Assyrien. Men Achas hade ändå avfärdat Jesajas uppmaning att lita på Gud och hade istället bildat allians med Assyrien. Achas valde bort alternativet ”Immanu El, Gud med oss.” Achas litade istället mer på den traditionella, normativa hackordningen där den som har mest vapen att skramla med är den som det är bäst att satsa på.
På kort sikt var det kanske bra att i sedvanlig ordning lita på militarismen – det var ju nu trots allt den assyriska armén som undanröjde de fientliga rikenas hot mot Juda. Men – för att göra en lång historia kort – en mindre vacker dag skulle assyrierna stå och skramla med sina vapen även utanför Jerusalems portar.
”Ingenting är omöjligt för Gud” var ängeln Gabriels avslutningsord till Maria. Kanske innehåller Guds evangelium, det goda budskapet, till jungfru Maria, kung Achas och till alla oss andra en inbjudan att tro att en annan ordning skulle kunna vara möjlig – en annan ordning än tillvarons alla stormakters (vad eller vilka dessa ”stormakter” än är) ack så trista och fantasilösa hackordning, där den som har mest vapen att skramla med verkar också den som har mest kraft. Kanske kan en helt annan ordning vara möjlig – om vi vill och om vi vågar lita på en sådan möjlighet.
Fundera vidare
Vad i ditt liv just nu känns ”omöjligt”?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om mindre misstro.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Att vara uppmärksam på Guds
- För mig själv och mina nära: Om förtröstan på att ingenting är omöjligt för Gud.