19 nov Den 25 december (juldagen): ”Jesu födelse”
Den 25 december (juldagen)
Jesu födelse
Jesaja 9:2–7
Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus, över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Du låter jublet stiga, du gör glädjen stor. De gläds inför dig som man gläds vid skörden, som man jublar när bytet fördelas. Oket som tyngde dem, stången på deras axlar, förtryckarens piska bryter du sönder, som den dag då Midjan besegrades. Stöveln som bars i striden och manteln som fläckats av blod, allt detta skall brännas, förtäras av eld. Ty ett barn har fötts, en son är oss given. Väldet är lagt på hans axlar, och detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. Väldet skall bli stort, fredens välsignelser utan gräns för Davids tron och hans rike. Det skall befästas och hållas vid makt med rätt och rättfärdighet nu och för evigt. Herren Sebaots lidelse skall göra detta.Ur Psaltaren 108
Mitt hjärta är redo, Gud, jag vill sjunga och spela. Vakna, min själ, vakna, harpa och lyra, jag vill väcka morgonrodnaden. Jag vill tacka dig, Herre, bland folken, jag vill sjunga ditt lov bland alla folk. Ty högre än himlen når din godhet, till skyarna din trofasthet. Visa din höghet i himlen, o Gud, och din härlighet över hela jorden! Hjälp oss med din starka hand, bönhör mig, så att de som du älskar blir räddade.Hebreerbrevet 1:1–3
Många gånger och på många sätt talade Gud i forna tider till våra fäder genom profeterna, men nu vid denna tidens slut har han talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han också har skapat världen genom honom. Och han, som är utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen och som bär upp allt med kraften i sitt ord, har renat oss från synden och sitter på Majestätets högra sida i höjden.Lukasevangeliet 2:1–20
Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen, och den hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn. Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda, och hon födde sin son, den förstfödde. Hon lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem inne i härbärget. I samma trakt låg några herdar ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de greps av stor förfäran. Men ängeln sade till dem: ”Var inte rädda. Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket. I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. Och detta är tecknet för er: ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba.” Och plötsligt var där tillsammans med ängeln en stor himmelsk här som prisade Gud: ”Ära i höjden åt Gud och på jorden fred åt dem han har utvalt.” När änglarna hade farit ifrån dem upp till himlen sade herdarna till varandra: ”Låt oss gå in till Betlehem och se det som har hänt och som Herren har låtit oss veta.” De skyndade i väg och fann Maria och Josef och det nyfödda barnet som låg i krubban. När de hade sett det berättade de vad som hade sagts till dem om detta barn. Alla som hörde det häpnade över vad herdarna sade. Maria tog allt detta till sitt hjärta och begrundade det. Och herdarna vände tillbaka och prisade och lovade Gud för vad de hade fått höra och se: allt var så som det hade sagts dem.
Studium och reflektion
”Ära i höjden åt Gud och på jorden fred åt dem han har utvalt.” Det är starka, centrala ord i kristen tro: Guds ära och härlighet, och jordens fred eller frid. I bibeln står ordet shalom (”fred”) för såväl frånvaro av krig som för helhet, harmoni, det tillstånd där alla bitar har fallit på plats och där livsmönstret framträder just så vackert som det en gång var tänkt. Shalom innebär hela relationer med Gud, människor och allt skapat. Om detta sjöng änglarna den första julnatten, och om detta sjunger den kristna kyrkan alltjämt.
Men – ”fred åt dem Gud har utvalt” – är inte det ett märkligt uttryck? Har Gud favoriter? Är det inte just det som har vållat mänskligheten så stora problem, att den ena eller andra religionen, den ena eller andra nationen har hävdat att just de är utvalda av Gud, att de har sanningen och det är deras plikt att bekämpa de otrogna? Det känns stötande med en Gud som skulle utvälja vissa människor att få leva i fred. För det skulle väl innebära att andra då skulle ställas vid sidan? Eller?
Ganska ofta när vi läser gamla texter – och det gäller då i allra högsta grad även bibelns texter – måste vi, så att säga ”gå med på” en del för att kunna förstå vad berättelserna egentligen vill säga. Vi måste gå med på vissa tankegångar som texten förutsätter för att kunna förstå vad som är dess budskap. Det behöver inte alltid innebära att vi gör dessa uppfattningar till våra egna rakt av och genast sväljer dem med hull och hår utan minsta eftertanke, men vi måste åtminstone kunna förstå att de som först lyssnade till budskapet hade vissa föreställningar – liksom vi idag har våra föreställningar. Vi behöver förstå att de såg på livet på ett visst sätt; att de hade en viss världsbild. Vi måste åtminstone kunna förstå det för att vi över huvud taget ska kunna greppa vad dessa berättelser fortfarande skulle kunna säga oss. Även om det kan finnas mycket i dessa texter och berättelser som tar emot, kan vi behöva öva oss i att lyssna omsorgsfullt så att vi inte kastar ut barnet med badvattnet.
Och då förhöll det sig så att vid den tiden tog människor det för givet att Gud utväljer. Det tog alla för givet. När de första åhörarna lyssnade till änglasången ställde de alltså knappast frågan: ”Utväljer Gud?” Möjligen ställde de frågan: ”Om nu Gud utväljer, varför kommer då dessa änglar till oss? Vilka är vi som i denna natt inbjuds att ta emot frälsning och fred?”
Den bibelbok som julberättelsen är hämtad från är Lukasevangeliet, och gång på gång berättas det i denna bok om hur Guds räddning och fred når dem som verkar vara minst lämpade att ta emot det – i alla falla enligt kritikerna; hos dem som ansåg sig veta allt på förhand; hos dem som visste hur allt skulle hänga ihop – de ”färdiga”, som Jesus tvingas gråta över:
Om du denna dag hade förstått, också du, vad som ger dig fred!
Om nu Gud utväljer, vilka väljer Gud då? I Lukasevangeliet berättas det om hur Gud räknar med och möter de mest oväntade. Här berättas om Gudsmöten med en tonårsflicka; med en frusen familj som inte fick rum inne i härbärget; med en tullindrivare som knappt visste hur man formulerar en bön och inte lyckades hålla de religiösa buden; med en blind tiggare vid vägrenen; med omyndiga, ohörda barn; med en med rätta föraktad tullindrivare som hade fuskat bort sitt liv och lurat av människor deras pengar… Och så där håller det på Lukasevangeliet igenom.
De som i flera avseenden kan verka direkt diskvalificerade för att ha Gud med i sina liv, just dessa finner Gud. De som inte har minsta möjlighet att frälsa sig själva, ger Gud sin frälsning. De som inte var till freds, ger Gud sin fred. Till dem som aldrig lyckas bli tillräckligt vuxna och förståndiga, kommer Gud som ett barn i en krubba.
I Jesus framträder bilden av en Gud som har valt att inte finnas i det färdiga och perfekta, utan i det som fortfarande behöver mogna, utvecklas – det som ännu väntar på att bli helt.
De som i dessa berättelser däremot går miste om dessa Gudsmöten är ofta de som höll sig för goda för att ha med en sådan Gud att göra. De anser sig för fina för att ha att göra med en Gud som ser dem som ingen annan ser; som håller av dem som ingen annan håller av; som gör sig till de chanslösas chans.
Redan innan änglarna ens har tagit en enda ton har det förväntade, traditionella sättet att se på Gud och världen kommit på skam. De första som får lyssna till budskapet om frälsarens födelse i Betlehem och löftet om fred på jorden är nämligen ett gäng herdar. Fatta: herdar! Eller, vi fattar nog inte alls. För många av oss är ju herdar – särskilt så här vid juletid – höjden av religiös stämning. Vi ser herdarna vandra – nej, skrida – fram genom det pastorala landskapet. Meditativt, fromt och andäktigt.
Men så var knappast läget den där första julnatten. Herdar hade allt annat än gott rykte om sig. Visserligen hade den store kung David varit en herde från Betlehem i sin ungdom, och i de gamla profetskrifterna kunde Gud själv liknas vid en herde. Men herdar här, i verkliga livet, var något annat. Anständigt folk betraktade herdar som banditer och lösdrivare. Vem visste egentligen vad herdarna höll på med där ute i markerna? Att de ägnade sin vakna tid åt att lyssna till änglasång och föra andliga samtal? Knappast!
När herdar besökte stan var folk extra noga med att se till att hålla dörrarna låsta. När därför den himmelska änglaarmén utlyser fred först för just denna grupp, säger det något om hur Gud ser och väljer. Gud ser och väljer inte som vi ser och väljer.
I världens vinternatt, när det gäller att veta sitt värde, att kunna marknadsföra sitt personliga varumärke och visa vad man går för – kommer Gud till dem vars värde, anspråk och tillhörighet kan ifrågasättas.
Kanske var det rentav så med den person som Lukas skrev sitt evangelium till. Vi vet inte så mycket om honom, denne Theofilos som han kallas. Men läser vi mellan raderna kan vi ana att inte ens han i andra människors ögon var given att ta emot Guds fred. I och för sig var han möjligen välbärgad, hade det bra ställt och levde utåt sett ett ganska så lyckat liv. Men något fattades honom. Ett sammanhang fattades honom. Gud fattades honom.
Men får han vara med? Han tillhör ju egentligen fel folk och har inte varit med från början. ”Jo”, säger Lukas till Theofilos genom sin berättelse om Jesus, ”här är Guds fred även för dig: hos ett barn i en krubba och en man på ett kors. Här är Guds fred. Välkommen att ta emot den. Och välkommen att ge den vidare till andra!”
Kanske kan det tyckas opassande att du och jag skulle be om Guds fred och frid; att du och jag skulle vara mottagare av Guds förlåtelse; att du och jag skulle få förenas med Kristus och de heligas gemenskap… Vad ska andra tro? Säkert både det ena och andra. Det finns ju säkert de som är så mycket mer lämpade för att ha med Gud att göra än vad du och jag är. Ja, var så säker!
Men låt oss ändå – trots vad andra människor skulle tycka – ändå be om Guds fred och upprättelse. Låt oss – trots vad andra människor skulle tycka – förvänta oss Guds förlåtelse och försoning!
Fundera vidare
Om julevangeliet hade utspelats idag, för vilka människor tror du att Gud skulle låta sina änglar berätta de goda nyheterna först?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om fred på jorden.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Om en förkunnelse i enlighet med det som Gud har talat genom sin son.
- För mig själv och mina nära: Att som Maria ta till sig julens evangelium i hjärtat.