10 apr Kristi sista frestelse – en långfredagspredikan
Predikan av Stefan Albinsson i videoandakt från Norrmalmskyrkan den 10 april 2020
Långfredagen: Korset
Matteusevangeliet 27:32–56
På vägen ut träffade de på en man från Kyrene vid namn Simon, och honom tvingade de att bära Jesu kors. När de kom till ett ställe som kallas Golgota, vilket betyder Skallen, gav de honom vin att dricka, blandat med galla. Han smakade på det men ville inte dricka. När de hade korsfäst honom delade de upp hans kläder genom att kasta lott om dem, och sedan slog de sig ner där och vaktade honom. Ovanför hans huvud hade de satt upp anklagelsen mot honom som löd: Detta är Jesus, judarnas konung.
Samtidigt med honom korsfästes två rövare, den ene till höger och den andre till vänster om honom. De som gick förbi smädade honom och skakade på huvudet och sade: ”Du som river ner templet och bygger upp det igen på tre dagar – hjälp dig själv nu, om du är Guds son, och stig ner från korset.” Översteprästerna, de skriftlärda och de äldste gjorde också narr av honom och sade: ”Andra har han hjälpt, sig själv kan han inte hjälpa. Han är Israels kung, nu får han stiga ner från korset, så skall vi tro på honom. Han har satt sin lit till Gud. Nu får Gud rädda honom, om han bryr sig om honom. Han har ju sagt att han är Guds son.” På samma sätt blev han skymfad av rövarna som var korsfästa tillsammans med honom.
Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden, och det varade till nionde timmen. Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eli, Eli, lema sabachtani?” (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?). Några som stod där hörde det och sade: ”Han ropar på Elia.” En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka. Då sade de andra: ”Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom.” Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan.
Då brast förhänget i templet i två delar, uppifrån och ända ner, jorden skakade och klipporna rämnade, och gravarna öppnade sig. Många kroppar av avlidna heliga uppväcktes, och efter hans uppståndelse lämnade de sina gravar och gick in i den heliga staden och kunde ses av många. När officeren och de som bevakade Jesus tillsammans med honom såg jordbävningen och det andra som hände, greps de av stark fruktan och sade: ”Den mannen måste ha varit Guds son.”
Där var också många kvinnor som stod längre bort och såg på. De hade följt med Jesus från Galileen för att tjäna honom, och bland dem var Maria från Magdala och Maria som var Jakobs och Josefs mor och modern till Sebedaios söner.
”Om du är Guds son…” De som gick förbi avrättningsplatsen Golgota utanför Jerusalems stadsmur och såg Jesus hänga där på korset, smädade honom och sade:
Hjälp dig själv nu, om du är Guds son, och stig ner från korset.
”Om du är Guds son…” Jesus hade hört de orden förr. Kanske hade de orden rentav förföljt honom livet igenom. I början av sin bok om Jesus berättar evangelisten Matteus för oss om Jesu prövningskamp i ödemarken (Matteusevangeliet 4:1–11). Där ute i öknen hade djävulen sökt upp Jesus och sagt till honom: ”Om du är Guds son…”, eller som det också är möjligt att översätta frasen: ”Eftersom du är Guds son…”
Om du är Guds son, så befall de här stenarna att bli bröd. […] Om du är Guds son, så kasta dig ner [från tempelmuren]. […] Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillbeder mig.
Men Jesus hade avvisat djävulens frestelser med hänvisning till Guds ord:
Det står skrivet: Människan skall leva inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun. […] Det står också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov. […] Gå din väg, Satan. Det står ju skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka.
Trots att Jesus den gången, när han mötte frestaren i öknen, måste ha varit helt slut och färdig efter att ha fastat i fyrtio dagar, verkade Jesus ändå, såsom Matteus beskriver det, ha hittat de rätta, avväpnande bibelorden relativt snabbt och lätt.
”Om du är Guds son…” Ja, Jesus hade hört de orden förr, och nu på korset på Golgota hör han dem igen. Han hör dem från de som gick förbi och smädade honom, och från rövarna som var korsfästa tillsammans med honom. ”Hjälp dig själv nu, om du är Guds son, och stig ner från korset.”
Men det finns en skillnad mellan Jesu frestelser i öknen som Matteus berättar om i början av sin bok, och när Matteus nu berättar om Kristi sista frestelse på Golgota. I öknen hade Jesus funnit svaren i bibeln snabbt och lätt. Bibelns ord flöt fram ur honom som ett rinnande vatten och han hade kunnat ge svar på tal. Men nu…
När Matteus evangelistkolleger Lukas och Johannes berättar om Jesu korsfästelse, låter de förstå att Jesus yttrade ett flertal ord på korset. Men Matteus håller sig till den tradition som evangelisten Markus förmedlar, och där är det inte så. Vi får höra ganska mycket om hur människorna smädade Jesus, och om deras frestande ord: ”Hjälp dig själv nu, om du är Guds son…” Men Jesus har inget svar. Det går flera timmar utan att Jesus hittar något lämpligt bibelord eller något annat att säga, något som kan tolka situationen eller visa att han är på rätt väg.
På korset är Jesus verkligen naken och avklädd på a.llt: sina kläder, sin heder och till och med sin tidigare förtrolighet med den heliga skrift – bibeln.
Bibeln, som varje dag i hela hans liv hade väglett honom, och som han hade väglett andra med.
Bibeln, som han hade utlagt så underbart, och förklarat för människorna på ett så fantastiskt sätt. Och folket hade överväldigats av hans undervisning, ”för han undervisade med makt och inte som deras skriftlärda” (Matteusevangeliet 7:28–29).
Men när Jesus hänger på korset har han förlorat också detta. Ingenting finns kvar. Han är berövad på allt.
I bibelns psaltarpsalm 109 heter det:
Jag kan ge mina smädare svar, ty jag litar på dina ord. Ryck inte sanningens ord ifrån mig, jag hoppas på dina domslut.
(Psaltaren 119:42–43)
Men på Golgota verkar till och med sanningens ord ha ryckts bort från Jesus.
Det är märkligt att Matteus, som annars beskriver Jesus som den store skriftlärde bibelläraren som hade sagt att inte ens det allra minsta bud i Israels lag, inte den minsta prick i Guds ord, fick eller kunde ändras eller upphävas (Matteusevangeliet 5:17–19), nu, på Golgota, framställer Jesus som vore han en gudlös hedning utan minsta kunskap om Guds ord.
”Om du är Guds son…” smädar folket, men Jesus har inget svar att komma med, och timmarna går.
Under dessa långa smärtsamma timmar på korset, söker han då i sitt minne efter något enda bibelord att hålla sig till? Söker han efter något enda i sin tro på Herren, Israels Gud som bär och som håller? Kanske. Men sanningens ord har ryckts ifrån honom.
Det enda bibelord han till slut får fatt på, det enda han kan komma på, är en enda liten vers från den tjugoandra psaltarpsalmen. Och den enda bibelversen är, enligt Matteus, de enda ord Jesus yttrar under de långa, plågsamma timmarna på korset:
Eli, eli, lema sabchtani?
Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?
(Psaltaren 22:1)
Och nästa gång Jesus öppnar munnen, hörs inte ens det bibelordet från honom, utan bara ett oartikulerat läte. Innan han ger upp andan.
Så visar Jesus, i sin nakenhet och avkläddhet, och till och med bibellöshet, vad för slags Gudsson han är: en som har erfarit den totala övergivenheten och rådvillheten, en Gudsson som förstår och delar våra erfarenheter av att famla i mörkret efter något enda litet ord som skulle kunna lyfta oss eller visa oss en riktning.