19 nov Den 16 december (måndag i tredje adventsveckan): ”Med fullmakt att välsigna”
Den 16 december (måndag i tredje adventsveckan)
Med fullmakt att välsigna
Fjärde Moseboken 24:2–7, 15–17a
När Bileam lyfte blicken såg han israeliterna lägrade stam vid stam. Då kom Guds ande över honom, och han sjöng sin siarsång: ”Så talar Bileam, Beors son, så talar mannen med det skarpa ögat, så talar han som hör Guds ord, som äger kunskap om den Högste och skådar den Väldige i syner – han segnar ner, hans ögon öppnas: Sköna är dina tält, Jakob, dina boningar, Israel! De sträcker sig vida, som gröna dalar, de liknar trädgårdar vid en flod, aloeträd som Herren planterat, cedrar som växer vid vatten. Folkslag skall bäva för Israels makt, hans arm skall betvinga många folk. Hans kung skall bli större än Agag, hans välde växa i makt och ära. Så talar Bileam, Beors son, så talar mannen med det skarpa ögat, så talar han som hör Guds ord, som äger kunskap om den Högste och skådar den Väldige i syner – han segnar ner, hans ögon öppnas: Jag ser honom – men inte nu, jag skådar honom – men inte nära. En stjärna stiger fram ur Jakob, en spira höjs i Israel.”Ur Psaltaren 25
Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina stigar. Led mig i din sanning, lär mig, du som är min Gud, min räddare, ständigt hoppas jag på dig. Herre, kom ihåg din barmhärtighet, den godhet du alltid har visat. Herren är pålitlig och god, därför visar han syndarna vägen. Han leder de ödmjuka rätt, de ödmjuka lär han sin väg.Matteusevangeliet 21:23–27
När Jesus hade kommit till templet och höll på att undervisa kom översteprästerna och folkets äldste fram till honom och frågade: ”Vad har du för fullmakt att göra detta? Och vem har gett dig den fullmakten?” Jesus svarade: ”Jag har också en fråga till er, och om ni svarar på den skall jag säga er vad jag har för fullmakt att göra detta. Dopet Johannes döpte med, varifrån kom det, från himlen eller från människor?” De överlade med varandra: ”Om vi svarar: Från himlen, säger han: Varför trodde ni då inte på honom? Men om vi svarar: Från människor, måste vi akta oss för folket. Alla anser ju att Johannes var en profet.” Därför svarade de: ”Vi vet inte.” Då sade Jesus till dem: ”I så fall talar jag inte heller om vad jag har för fullmakt att göra detta.”
Studium och reflektion
När israeliterna under Moses ledning tågade genom öknen, passerade de bland annat moabiternas område. Moabs kung Balak uppdrog då åt siaren Bileam att nedkalla förbannelser över Israel. Men varje gång Bileam försökte uttala förbannelsen, kom istället välsignelseord ur Bileams mun. I en av välsignelserna nämner Bileam ”Jakobs stjärna”, som i kristen tolkningstradition har tolkats som en profetia om Kristi ankomst.
Kung Balak hade gett siaren uppdrag och fullmakt att förbanna israeliterna, men den fullmakten sattes ur spel av Israels Gud, som istället gav Bileam fullmakt att välsigna.
Bakgrunden till dagens evangelietext, från Matteusevangeliet, är att Jesus och hans lärjungar nyligen hade kommit till Jerusalem, och där hade Jesus genomfört sin uppseendeväckande tempelrensning, när han välte omkull borden för dem som växlade pengar och stolarna för dem som sålde duvor, och sade till dem:
Det står skrivet: ”Mitt hus skall kallas ett bönens hus.” Men ni gör det till ett rövarnäste.
Sedan hade han botat de sjuka som kom fram till honom, och så hade han börjat undervisa folket. När han nu är där i templet och undervisar folket kommer översteprästerna tillsammans med medlemmar ur folkets äldstekår fram till honom och frågar:
Vad har du för fullmakt att göra detta? Och vem har gett dig den fullmakten?
Men istället för att svara på den frågan ställer Jesus en motfråga: Jesus vill att översteprästerna och de äldste ska säga om de anser att Johannes döparen (som hade varit verksam i Israel några år tidigare och fram till sin martyrdöd) hade handlat på Guds uppdrag, eller om det Johannes hade sagt och gjort hade varit ett rent mänskligt påhitt:
Dopet Johannes döpte med, varifrån kom det, från himlen eller från människor?
Om översteprästerna och de äldste svarade på den frågan lovar Jesus att svara på deras fråga – annars inte.
Översteprästerna och de äldste överlägger med varandra:
Om vi svarar från himlen säger han: Varför trodde ni då inte på honom? Men om vi svarar: Från människor, måste vi akta oss för folket. Alla anser ju att Johannes var en profet.
De flesta som i just det här avsnittet i Matteusevangeliet kommer fram till Jesus och undrar vad han har för fullmakt att dels rensa templet, dels undervisa folket, tillhörde en grupp som kallades saddukeerna. Troligen var det främst personer i överklassen som var saddukeer. Till exempel var tempelprästerna med högst rang (det är de som kallas ”översteprästerna” i Matteusevangeliet) just saddukeer.
Säkert drevs saddukeerna, precis som de andra judiska grupperingarna vid den här tiden (som t.ex. fariseerna, esseerna, Jesuslärjungarna och andra) av passionen att vara trogna mot Gud och Guds ord. Säkert fanns det en ärlig vilja till sann andlighet även hos saddukeerna. Men som för de flesta aristokrater hade de ju samtidigt en position och en maktställning att försvara och hålla fast vid. Till exempel var det viktigt för översteprästerna att upprätthålla så goda relationer med kolonialmakten Rom som möjligt. Det är kanske därför inte så förvånande att det var just dessa som frågar efter vem som har gett Jesus fullmakt!
Frågan om huruvida Jesu tempelrensning var bra eller inte kunde de lämna därhän.
Och de behövde inte fundera på om det var gott och välsignat att de människor som kom fram till Jesus hade blivit botade.
Och inte behövde de fördjupa sig i vad Jesus egentligen sa när han undervisade.
Istället kunde de helt och hållet koncentrera sig på frågan om Jesus hade papper på att göra allt detta; om det stämde med ordningen. Det var det enda som blev riktigt intressant för dem när de skulle bedöma värdet av Jesu arbete i Guds vingård Israel – alltså inte så mycket om Jesu arbete fick vingården att blomstra, utan om han överhuvudtaget hade rätt att verka i den.
Det här märks också i deras överläggningar om hur de ska svara på Jesu fråga om Johannes döparen. Huruvida Johannes döparens verksamhet hade lett till välsignelse och nya möjligheter för Israels folk berör de inte ens. På ett annat ställe i Matteusevangeliet säger Jesus:
På frukten skall ni känna igen trädet.
Men i sina överläggningar för att komma på hur de ska svara på Jesu fråga om Johannes döparen ägnar översteprästerna och de äldste sig inte åt frukten överhuvudtaget. Istället söker de ett svar som inte äventyrar deras egen ställning; sina egna positioner:
”Om vi svarar: Från himlen, säger han: Varför trodde ni då inte på honom? Men om vi svarar: Från människor, måste vi akta oss för folket. Alla anser ju att Johannes var en profet.” Därför svarade de: ”Vi vet inte.” Då sade Jesus till dem: ”I så fall talar jag inte heller om vad jag har för fullmakt att göra detta. Vad säger ni om det här: En man hade två söner. Han vände sig till den ene och sade: ’Min son, gå ut och arbeta i vingården i dag.’ Han svarade: ’Nej, det vill jag inte’, men sedan ångrade han sig och gick. Mannen vände sig till den andre och sade samma sak. Han svarade: ’Jag skall gå, herre’, men han gick inte. Vilken av de båda gjorde som fadern ville?” De svarade: ”Den förste.” Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike. Johannes kom, och han visade er vägen till rättfärdighet, men ni trodde inte på honom. Tullindrivarna och hororna trodde på honom, och ni såg det, men inte heller då ångrade ni er och trodde på honom.”
Med sin berättelse om de två sönerna i vingården vände sig Jesus till (eller snarare emot) översteprästerna och folkets äldste. Dessa ansåg sig både tro och handla rätt – dessa, som från sina höga och säkra positioner såg ner på folket (och på tullindrivarna och hororna såg de väl över huvud taget inte); dessa, som var så nöjda och trygga och säkra på sin sak, men som egentligen var helt ute och cyklade.
När Bileam hade slagit in på fel kurs, blev han stoppad av en åsna (Fjärde Moseboken 24:21–34). Tyvärr hade inte Jesu åsna samma effekt på Jerusalems andliga ledare (Lukasevangeliet 19:36–44). De var inte det minsta intresserade av att omvärdera sin verksamhet, utan var misstänksamma mot allt och alla som kunde äventyra deras höga positioner och titlar.
Men syftet med arbetet i Gud Faders vingård är inte (det kan inte ens vara syftet med Norrmalmskyrkan) att slå vakt om och till varje pris försvara vår eventuellt höga ställning i den, utan att få Guds vingård att blomstra och ge frukt; att producera det Guds vin som ger glädje och välsignelse och som gör världen betydligt festligare. Och Gud är i sin fulla rätt att uppdra åt vem och vilka Gud än vill utföra det ”vingårdsarbetet” – också oss, och också andra.
Fundera vidare
Har du haft åsikter eller uppfattningar som du har behövt omvärdera?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: För alla som är betrodda med något slags fullmakt, att de ska använda den på sådant sätt att det blir till välsignelse för många.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: att tala Guds ord.
- För mig själv och mina nära: Om förtröstan på Gud inför kommande dagar.