19 nov Den 18 december (onsdag i tredje adventsveckan): ”What’s in a name?”
Den 18 december (onsdag i tredje adventsveckan)
”What’s in a name?”
Jeremia 23:5–8
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam. Han skall vara konung och härska med vishet och skapa rätt och rättfärdighet i landet. Under hans tid skall Juda vara skyddat och Israel leva i trygghet. Detta är det namn han skall bära: Herren vår rättfärdighet. Därför skall det komma en tid, säger Herren, då man inte längre säger ”Så sant Herren lever, han som förde israeliterna ut ur Egypten” utan ”Så sant Herren lever, han som förde Israels ättlingar ut ur Nordlandet och hämtade hem dem från alla andra länder dit han fördrivit dem, för att låta dem bo i deras eget land.”Ur Psaltaren 132
Kom ihåg David, Herre, tänk på allt han fick utstå, han som gav Herren sin ed, ett löfte åt Jakobs Mäktige: ”Jag skall inte gå in i mitt hus och inte lägga mig på min bädd, inte unna mig någon sömn, inte ge mig någon ro, förrän jag funnit en plats åt Herren, en boning åt Jakobs Mäktige.” Herren gav David sin ed, ett ord han aldrig skall svika: ”Ättlingar till dig skall jag sätta på din tron.”Matteusevangeliet 1:18–24
Med Jesu Kristi födelse förhöll det sig så: hans mor, Maria, hade blivit trolovad med Josef, men innan de hade börjat leva tillsammans visade det sig att hon var havande genom helig ande. Hennes man Josef, som var rättfärdig och inte ville dra vanära över henne, tänkte då skilja sig från henne i tysthet. Men när han hade beslutat sig för det uppenbarade sig Herrens ängel för honom i en dröm och sade: ”Josef, Davids son, var inte rädd för att föra hem Maria som hustru, ty barnet i henne har blivit till genom helig ande. Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.” Allt detta skedde för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Jungfrun skall bli havande och föda en son, och man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss). När Josef vaknade gjorde han som Herrens ängel hade befallt och förde hem sin trolovade.
Studium och reflektion
”What’s in a name?” frågar Julia i William Shakespeares pjäs Romeo och Julia.
Vad gör väl namnet? Det, som ros vi kallar, med annat namn dock lika ljuvligt doftar.
I bibelns tankevärld är dock själva namnet något som anses säga något väsentligt om namnets bärare. I dagens bibeltexter får vi tre namn på Guds utlovade Messias/Kristus:
- ”Herren vår rättfärdighet”
- Jesus, som betyder ”Herren är frälsning”
- Immanuel, som betyder ”Gud är med oss”.
En intressant sak med dessa namn är att de ju egentligen inte i första hand beskriver Messias, utan Gud. I sin egen person skulle alltså den utlovade Messias säga något om hur Gud är; i och genom sitt liv skulle Messias (genom sina ord och sina handlingar, och genom att bara vara till) – fungera som ett tydligt och klart vittnesbörd om Guds karaktär.
- Detta är det namn han skall bära: Herren vår rättfärdighet.
”Rättfärdighet” är en egenskap hos Gud som innebär att Gud aktivt handlar och ingriper i världen för att åstadkomma frälsning. Gud gör det genom sitt skapande, och på det sätt som Gud upprätthåller och verkar i den värld som Gud har skapat, och också genom att döma i sin skapelse.
Guds rättfärdighet innebär alltså att Gud utverkar frälsning, räddning och välstånd genom att skapa världen, upprätthålla världen, ta del i världen och slutligen döma världen.
I bibeln har ju Gud många egenskaper:
Gud är helig, vilket betyder att Gud står över allt annat och är helt annorlunda än allt annat.
Gud är evig, vilket betyder att Gud inte är skapad, utan står bortom tid och rum och alla de begränsningar som finns i det som är skapat.
Och att Gud är rättfärdig betyder att Gud tar aktiv del i sin skapelse och att Gud genom att skapa, upprätthålla och döma världen leder skapelsen fram till frälsning – inte bara människor, utan hela skapelsen väntar på sin frälsning, alltså även den ickemänskliga delen av skapelsen. Så ska vi försöka sammanfatta det här stora, vida begreppet ”Guds rättfärdighet” skulle vi kanske kunna säga: Att Gud är rättfärdig innebär att det går att lita på Gud.
När det i Jeremias bok därför står att det rättfärdiga skottet som skall växa ur Davids stam, skall bära namnet Herren vår rättfärdighet, innebär det att Kristus (till skillnad från hans kungliga förfäder) ska regera på ett sådant sätt så att det blir uppenbart att Gud är att lita på.
- Du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.
Josef skulle alltså uppkalla Marias son efter Moses efterträdare Josua – han som fullbordade Moses uppdrag att leda israeliterna in i det förlovade landet efter den fyrtio år långa ökenvandringen. Likt Josua i Gamla testamentet framställs Jesus i Matteusevangeliet som den rätta uttolkaren av Moses lag – den som inte har kommit för att upphäva lagen eller profeterna, utan för att uppfylla. (Matt 5:17). Namnet Josua [i Matteusevangeliets grekiska text: Iesous och som i den latinska översättningen av bibeln kom att skrivas Jesus) betyder ”Herren är frälsning/räddning.
I Matteusevangeliet (åtminstone enligt några av de gamla handskrifter som finns bevarade) finns det för övrigt en spännande detalj som inte förekommer i något annat av Nya testamentets evangelier: Matteus nämner i sitt evangelium två personer som hette Jesus. Den ene är ”den Jesus som kallas Messias”; den andra är ”en känd fånge som hette Jesus Barabbas” (Matteusevangeliet 27:15–26).
Den romerske ståthållaren Pontius Pilatus lät folket avgöra vem av dessa båda som skulle friges och vem av dem som skulle avrättas. Översteprästerna och de äldste övertalade folket att begära Barabbas fri och få Jesus dödad.
Namnet Barabbas betyder egentligen ”faderns son” eller ”en faders son”, och kanske vill Matteus få fram en poäng här. Matteus inleder ju hela evangeliet med att återge Jesu släkttavla ”på fädernet” – från Abraham till Josef. Men egentligen är ju inte Jesus dessa fäders son. Det är inte på grund av sin förmodade biologiska härkomst som Jesus gestaltar att ”Herren är frälsning”. Istället påminner Matteus genom hela evangeliet, om och om igen, att Jesus inte har någon annan ”fader” än Gud. Och Jesus uppmanar/utmanar sina lärjungar att tänka likadant om sig själva: ”Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen.” (Matt 23:9)
Det är som att Matteus vill säga att det inte är våra släktband som kan frälsa oss, utan bara Gud. Det val Pilatus ställde folket inför (att välja mellan: ”den Jesus som kallas Messias” eller ”Jesus Barabbas”) blir hos Matteus även en fråga till Matteusevangeliets läsare: förväntar du dig ”frälsning” genom att förlita dig på din härkomst/familj/släkt/jordiska band, eller genom att vända dig till ”Vår Fader, som är i himlen”.
- Man skall ge honom namnet Immanuel (det betyder: Gud med oss).
På flera ställen anknyter Matteus till texter i Gamla testamentet med frasen: ”detta skedde för att Skriften skulle uppfyllas”. Några av dessa så kallade reflektionscitat som Matteus använder är dock hämtade från gammaltestamentliga texter som inte brukade uppfattas som texter om Messias. Det är som om Matteus med detta vill säga att Jesus verkligen är den utlovade Messias som Gamla testamentet vittnar om – men inte alltid på det sätt som det förväntades.
Enligt Matteus är Jesus verkligen Guds utlovade Messias, men en Messias bortom de vanliga förväntningarna. (Till exempel förväntades det att Messias skulle komma från Davids stad Betlehem i Juda land, men inte att han skulle växa upp i avkroken Nasaret. Det förväntades att Messias skulle triumfera i Jerusalem, men inte att han skulle lida, förkastas och avrättas. Etc.)
Den bibeltext Matteus citerar om Immanuel återfinns i profeten Jesajas bok. I den hebreiska grundtexten talas det där om att ”den unga kvinnan” (troligen en prinsessa vid det kungliga hovet på Jesajas tid) är havande. I den grekiska översättningen av Gamla testamentet kom dock ordet för ”ung kvinna” att översättas med ”jungfru”, och det är den översättningen Matteus använder.
Tanken på Jesus som Immanuel (”Gud med oss”) återkommer på flera ställen i Matteusevangeliet: I kapitel 18 säger Jesus till lärjungarna:
Allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem. (Matt 18:19–20)
Och Matteus avslutar hela evangeliet med att Jesus efter sin uppståndelse säger till lärjungarna:
Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut. (Matt 28:18–20)
Fundera vidare
Vad betyder ditt eget namn för dig? Tycker du om det, eller skulle du hellre vilja heta något annat?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: För samhällets och världens ledare; att de ska härska med vishet och skapa rätt och rättfärdighet.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Att med tålamod och tillit vänta på Herrens
- För mig själv och mina nära: Att våga tro på mina drömmar.