19 nov Den 22 december (fjärde söndagen i advent): ”Herrens moder”
Den 22 december (fjärde söndagen i advent)
Herrens moder
Jesaja 52:7–10
Härligt är att höra budbärarens steg när han kommer över bergen, han som bär bud om seger, som ropar ut goda nyheter, bär bud om räddning och säger till Sion: ”Din Gud är konung!” Hör, dina väktare ropar och jublar. Med egna ögon ser de hur Herren vänder åter till Sion. Brist ut i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar sitt folk och friköper Jerusalem. Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss.Ur Psaltaren 145
Nådig och barmhärtig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Herren är god mot alla, barmhärtig mot allt han har skapat. Herre, allt du har skapat skall tacka dig, dina trogna skall lovsjunga dig. De skall tala om ditt rikes ära och förkunna din väldiga kraft, så att alla lär känna din makt, ditt rikes ära och härlighet. Ditt rike står i alla tider, ditt välde från släkte till släkte.Andra Korinthierbrevet 1:17b–22
Är jag så mänskligt svag i mina beslut att jag säger ja och nej på en gång? Gud kan gå i god för att vad jag säger till er inte är både ja och nej. Guds son, Kristus Jesus, som vi har förkunnat bland er, jag och Silvanus och Timotheos, han var inte både ja och nej, i honom finns bara ett ja. Ty alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom honom vårt Amen, Gud till ära. Det är Gud som befäster både er och mig i tron på Kristus och som har smort oss; han har satt sitt sigill på oss och gett oss Anden som en borgen i våra hjärtan.Lukasevangeliet 1:46–56
Maria sade: ”Min själ prisar Herrens storhet, min ande jublar över Gud, min frälsare: han har vänt sin blick till sin ringa tjänarinna. Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig: stora ting låter den Mäktige ske med mig, hans namn är heligt, och hans förbarmande med dem som fruktar honom varar från släkte till släkte. Han gör mäktiga verk med sin arm, han skingrar dem som har övermodiga planer. Han störtar härskare från deras troner, och han upphöjer de ringa. Hungriga mättar han med sina gåvor, och rika skickar han tomhänta bort. Han tar sig an sin tjänare Israel och håller sitt löfte till våra fäder: att förbarma sig över Abraham och hans barn, till evig tid.” Maria stannade hos Elisabet omkring tre månader och återvände sedan hem.
Studium och reflektion
När ängeln Gabriel kom med budet till Maria att hon skulle föda Messias, vad var det som gjorde att hon kunde säga ja? Vad är det som gjorde att hon kunde säga till Gabriel: ”Jag är Herrens tjänarinna, låt det bli som du har sagt.”? Vad var det som gjorde att hon kunde säga sitt Amen, sitt ”sannerligen? Vad är det som gör att Maria kan säga ja?
Jo, att Guds eget ja redan hade förekommit Maria! Guds ja hör oskiljaktigt samman med Guds nåd. Gabriel hade berättat för Maria att hon hade funnit nåd hos Gud. I Gamla testamentets texter (som Maria, enligt evangelisten Lukas, var så väl förtrogen med så att hennes tal och tankar var liksom helt impregnerade av Gamla testamentets texter) betyder ”nåd” nästan alltid ”trohet och lojalitet mot ett ingånget förbund”.
Det är om denna Guds nåd, denna Guds lojalitet mot sitt förbund med Israel, som Maria hemma hos sin släkting Elisabet sedan sjunger i sin berömda lovsång Magnificat: ”Herren håller sitt löfte till våra fäder: att förbarma sig över Abraham och hans barn, till evig tid.” Och det är denna Guds förbundstrohet, denna Guds totala frånvaro av svek, som även besjungs i dagens psaltarpsalm, i vilken det heter att Herren är ”nådig”.
När Maria säger sitt ja och amen till att föda Guds Messias har detta ja alltså förekommits av erfarenheten av att hon redan befinner sig mitt i Guds förbundstrohet, mitt i Guds nåd.
Om Maria inte hade trott att Gud är trogen sitt förbund, om Maria inte hade trott att Gud är nådig, om Maria inte hade trott att Gud är lojal mot sina löften till sitt folk Israel, hade hon väl antagligen inte sagt ja. Men Guds nåd hade förekommit henne. Nåden, Guds förbundstrohet, fanns redan där. Hon var i Guds förbundstrohet; hon var helt uppfylld av den. Hon var uppfylld av detta att Gud står fast vid och evigt säger ja till sitt förbund och sina löften. Och därför kunde hon, i sin tur, säga sitt ja och amen.
Och nu tänkte jag att vi skulle ta hjälp av treenighetsläran en stund. Och jag kan hålla med om att det här kan låta spekulativt, och faktum är ju att Gud är och förblir ett mysterium, men treenighetsläran kan väl – åtminstone i en kristen kyrka – få ses som en användarbar modell när vi lite tafatt ändå ska tala om Gud. Så när jag säger det ”är” på ett visst sätt, så är det utifrån tankebanorna i treenighetsläran, vilken jag ödmjukt visserligen bekänner mig till, men samtidigt i medvetenhet om att det är ett mänskligt språk för att försöka fånga något av mysteriet Gud.
I flera av Nya testamentets texter framkommer det att Guds ja är Guds av evighet och helt och odelade ja till sin enfödde Son. Detta Gud Faders ja till Sonen är så kraftfullt och orubbligt att det till och med förmår bryta igenom dödens mörker. Faderns ja till sin enfödde Son är så kraftfullt och stabilt att det till och med förmår överrösta dödens nej och uppväcka Kristus från de döda. Faderns ja är ett så fullkomligt bekräftande av Sonen att Sonen själv rentav är och förblir Guds ja; är och förblir Guds Ord – Guds enda Ord, och i det Ordet finns liv. Allt vad liv heter finns i detta Guds Ord. Aposteln Paulus skriver: ”I Kristus finns bara ett ja.” Och detta Guds ja träder i och med Jesus Kristus in i världen.
Men detta Guds ja, som är Guds evige Son, var inte något nytt yttrande från Gud. Detta Guds ja, detta Livets Ord, har yttrats av Gud i all evighet. Faderns ja till sin enfödde Son – Guds ja som är Guds enfödde Son – är ett ja som alltid har och alltid kommer att ljuda genom hela evigheten. Guds ja uppstod inte i stunden, det har uttalats av Fadern i all evighet. Men det nya var att Guds ja nu skulle anta mänsklig natur; att detta ja skulle träda in i tiden; att det skulle gå in under våra förutsättningar och livsvillkor.
Faderns eviga ja är alltså en fullkomlig bekräftelse och ett evigt ja till sin älskade, evige Son. Denna Guds ende Son träder så in i tiden; in i världen; in i skapelsen, och antar mänsklig natur. Och i och genom att Guds Son Jesus Kristus så blir oskiljaktigt delaktig i mänskligheten och hela skapelsen, kan nu Guds ja aldrig tänkas utan att detta ja också är ett ja till mänskligheten, och ett ja till skapelsen, eftersom Guds Son blev människa genom den heliga Ande och föddes av Maria för att sedan dess och för all tid framgent vara oskiljbar från mänskligheten och Guds skapelse i stort.
Och detta sker genom att en enda liten flicka från Nasaret hör och förstår Guds ja och själv låter detta ja få eka inom sig själv och blir Guds mor.
Anselm av Canterbury säger så här – i en passage som ärligt talat kan låta ganska främmande för protestantiska öron, men som det kanske ändå ligger något i:
Gud är alltså Fader till allt skapat, Maria är moder till allt återskapat. Gud är Fader till alltets tillblivelse, Maria är moder till alltets återställelse. Gud födde honom, genom vilken allt har blivit till; Maria födde honom, genom vilken allt har blivit frälst. Gud födde honom, utan vilken inget finns till; Maria födde honom, utan vilken inget är gott. Ja, Herren är sannerligen med dig, du som av Herren fått en sådan ställning att hela skapelsen tillsammans med honom har så mycket att tacka dig för!
Sedan kan vi förstås fundera på vad som hade hänt om Maria inte hade sagt sitt ja; om hon inte hade låtit Guds ja få eka i hennes liv. Tja, vem vet?! Som om inte denna bibelreflektion redan kan kännas spekulativ, så är det väl än mer spekulativt att fundera på ”om inte om…”
Däremot kan ju Marias ja visa vilka fantastiska frigörande och frälsande krafter som faktiskt kan frigöras och komma till stånd när en människa faktiskt säger ja till Gud; vilka ringar på vattnet det kan ge; vilka underbara konsekvenser det kan få långt utanför ens egna bygränser.
Fundera vidare
Vad skulle det kunna innebära att ”säga ja till Gud” i vår tid?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om goda nyheter.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: att den blir befäst i tron på Kristus.
- För mig själv och mina nära: om tilltro till Guds löften.