19 nov Den 5 december (torsdag i första adventsveckan): ”Två städer”
Den 5 december (torsdag i första adventsveckan)
Två städer
Jesaja 26:1–6
Den dagen skall man sjunga denna sång i Juda: Staden är vår styrka, till skydd har han skänkt den vallar och värn. Slå upp portarna, låt det rättfärdiga folket dra in, ett folk som förblir troget. Den som är ståndaktig skänker du trygghet, på dig förtröstar han. Förtrösta alltid på Herren, ty Herren är en evig klippa. Han störtar ner dem som bor där uppe i den otillgängliga staden, han jämnar den med marken, förvandlar den till grus, så att de fattiga och de svaga kan trampa den under fötterna.Ur Psaltaren 118
Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd. Det är bättre att ty sig till Herren än att lita på människors hjälp. Det är bättre att ty sig till Herren än att lita på mäktiga män. Öppna för mig rättfärdighetens portar! Jag vill gå in och tacka Herren. Här är Herrens port, här får hans trogna gå in. Jag tackar dig för att du hörde min bön och blev min räddning. Herre, hjälp oss! Herre, ge framgång! Välsignad den som kommer i Herrens namn! Vi välsignar er från Herrens hus. Herren är Gud. Han gav oss ljus.Matteusevangeliet 7:21, 24–27
Jesus sade: ”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man som byggde sitt hus på berggrund. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det rasade inte, eftersom det var byggt på berggrund. Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand. Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och störtade sig mot hans hus, och det rasade och raset blev stort.”
Studium och reflektion
I bibeln står staden ofta för trygghet, sammanhang och mänsklig gemenskap. Dvs. staden som symbol. Självklart var livet i de verkliga städerna på bibelns tid komplext liksom i våra nutida städer. Självklart förekom rävspel i dåtidens städer som i vår tids städer. Självklart fanns det utanförskap, fattigdom och våld i staden – då som nu. Men staden som bild; staden som symbol: trygghet, sammanhang, tillhörighet och mänsklig gemenskap. Staden med sina trygga, fasta murar. Staden med sitt myllrande liv av relationer.
Stadens totala motsats var öknen eller vildmarken – den skyddslösa tillvaron utan gemenskap eller sammanhang. Där är människan övergiven och utelämnad åt det tomma ödets oförutsägbara nycker. Det är den väglösa ödemarken utan mål eller mening eller struktur. Där finns bara främlingskap, tomhet och ångest.
Men även om motsatsparet i de flesta bibeltexter är staden (som symbol för trygghet och fasthet) – öknen (som symbol för otrygghet och rotlöshet), finns det även en del texter där stad ställs mot stad. Skillnaden kan i sådana fall sägas vara mellan falsk och sann trygghet. Så är det till exempel i bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, där den sanna, eviga tryggheten i Gud representeras av Det nya Jerusalem, medan den uppblåsta, men falska tryggheten representeras av Babylon.
Tanken på två städer, där den ena staden representerar den sanna tryggheten, medan en annan stad representerar en bedräglig trygghet som bygger på falsk grund, finns även i dagens läsning från profeten Jesajas bok.
I textens ursprungliga sammanhang handlar texten om två verkliga städer: Jerusalem, som var Guds tempelstad och huvudstad i Juda rike; och en annan, högt belägen stad, vars namn inte nämns i texten, men som kännetecknads av högmod, våld och orättvisor. Av det större textsammanhanget i Jesajas bok verkar denna andra stad ligga i grannriket Moab. Israeliterna och moabiterna hade ofta legat i konflikt med varandra och var historiskt sett varandras ärkefiender.
Vid tiden för textens tillkomst kom dock inte det mest akuta hotet från Moab, utan från Babylonien. Det är därför möjligt att Jesaja helt enkelt använder Moab som ett täcknamn för Babylon; att han beskriver den aktuella hotbilden med att likna den vid tidigare hot i folkets historia. (På liknande sätt är det i Uppenbarelseboken, där Babylon i sin tur är ett täcknamn för Rom.) Men det kan också vara ett medvetet val av författaren att inte nämna stadens namn: så kan den staden representera varje plats och varje företag – i olika tider och sammanhang – som inte har Herren, ”den eviga klippan”, som grund.
I evangelietexten från Jesu bergspredikan i Matteusevangeliet talar Jesus visserligen inte om städer, men väl om hus. Det ena huset är byggt på berggrund och står därför säkert även under svåra omständigheter, medan det andra är byggt på sand, och som därför kommer att rasa när stormen kommer. Den som bygger sitt hus på berggrund är i Matteusevangeliets sammanhang den som tillämpar Guds lag, torah, i enlighet med Jesu tolkning av den; medan den som bygger huset på sand är den som visserligen har hört Jesu tolkning av lagen, men ändå gör på annat sätt.
Husen kan se identiska ut; båda byggarna kan till och med kalla Jesus för sin herre. Men sedan var det där med att försöka leva som man lär …
Fundera vidare
Vad/vem ger dig trygghet?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om upprättelse för de fattiga och svaga.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Att höra Jesu ord och handla efter dem.
- För mig själv och mina nära: Om klok