19 nov Den 7 december (lördag i första adventsveckan): ”Vägledare”
Den 7 december (lördag i första adventsveckan)
Vägledare
Jesaja 30:19–26
Sions folk, du som bor i Jerusalem, gråt inte mer. Han skall visa dig nåd när du ropar till honom, så snart han hör din bön skall han svara. Herren har låtit dig leva på svältkost, men nu skall du inte vänta förgäves på höstregnet mer. – Nej, du skall rikta blicken mot dina lärare och lyssna på dina vägvisare som säger: ”Här är vägen, följ den!” när ni vill vika av åt höger eller vänster. Silvret och guldet som du har täckt dina snidade och gjutna gudabilder med, det skall du behandla som orent, du skall kasta ut det som något besudlat och kalla det träck. – Han skall ge dig regn när du sår på din åker, och markens gröda skall bli rik och frodig. Dina hjordar skall den dagen få beta på vidsträckta ängar. Oxarna och åsnorna, dina arbetsdjur, skall få äta surfoder av säd som rensats med vanna och skovel. På alla berg och höjder skall vattenströmmar välla fram på den stora slaktens dag, dagen när torn skall falla. Månen skall lysa som solen, och solens ljus bli sju gånger starkare, som sju dagars ljus. Så skall det bli den dag då Herren förbinder sitt sargade folk och läker såren efter slagen det fått.Ur Psaltaren 147
Det är gott att sjunga vår Guds lov, lovsång är skön och ljuvlig. Herren bygger upp Jerusalem och samlar det skingrade Israel. Han ger läkedom åt de förtvivlade, han helar deras sår. Han bestämmer stjärnornas antal och ger dem deras namn. Vår Herre är stor, hans kraft är väldig, hans vishet är utan gräns. Herren stöder de svaga, de gudlösa slår han till marken.Matteusevangeliet 9:35–10:8
Jesus vandrade omkring i alla städerna och byarna, och han undervisade i synagogorna, förkunnade budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor. När han såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, och han sade till sina lärjungar: ”Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.” Han kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt över orena andar, så att de kunde driva ut dem och bota alla slags sjukdomar och krämpor. Detta är namnen på de tolv apostlarna: först Simon, som kallas Petrus, vidare hans bror Andreas, Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, Filippos och Bartolomaios, Tomas och tullindrivaren Matteus, Jakob, Alfaios son, och Taddaios, Simon Kananaios och Judas Iskariot, han som förrådde honom. Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: ”Ta inte vägen till hedningarna och gå inte in i någon samarisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren i Israels folk. Förkunna på er väg att himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena och driv ut demoner; ge som gåva vad ni har fått som gåva.”
Studium och reflektion
Jesus sa till sina lärjungar: ”Skörden är stor, men arbetarna få.”
Känns det igen? Det där att man ser att det finns så stora fantastiska möjligheter; så stor potential; en sådan enastående chans, men att allt ändå riskerar att rinna ut i sanden, eftersom tiden inte verkar räcka till. Eller för att organisationen är bristfällig. Eller för att man felprioriterar. Eller för att det inte finns tillräckligt med folk som vill hugga i. Eller kanske för att man helt enkelt tror för lite om sig själv och sin egen kapacitet.
I Matteusevangeliet säger Jesus att han har blivit sänd [underförstått: av Gud] till de förlorade fåren av Israels folk. Bilden av Israel som Guds fårahjord är ganska vanligt förekommande i bibeln. Det fanns en gemenskap – en ”hjord” – Guds fårhjord; Guds folk Israel, som var sammanfört till att leva gemenskap med varandra och med sin Gud. Det fanns en gemenskap som var kallad – ja, rentav skapad – av Gud till att vara ett rike av kungar och präster på jorden.
Men detta hade schabblats bort – inte minst av ett ledarskap som varken hade haft Guds ära eller folkets bästa för ögonen. Så folket ”skingrades och driver vilsna omkring på alla berg och höga kullar” (Hesekiel 34:6).
Många klarade säkert av det hela bra att leva på egen hand, men inte minst för de fattiga, de faderlösa, änkorna och andra utan något socialt eller ekonomiskt skyddsnät, var en sådan förskingring förödande.
Men nu var den rätta tiden inne; nu var tiden inne då Herren skulle ”förbinda sitt sargade folk” och läka ”såren efter slagen de fått”. Allt var förberett – inte minst genom Herrens förelöpare, Johannes döparen, som hade banat vägen genom att föra människor till omvändelse och ny tro på Guds möjligheter i deras egen tid.
Så skörden var stor.
Men arbetarna få.
Om det nu alltså fanns en banad, framkomlig väg tillbaka till gemenskap. Hur skulle alla dessa människor; alla dessa ”vilsegångna får av Israels folk”, kunna få hjälp att hitta fram till den vägen? Vem eller vilka skulle kunna säga till dem: ”Här är vägen, följ den!” Vem skulle kunna guida dem tillbaka till gemenskapen med Gud och med varandra?
Det är där Jesu lärjungar kommer in i bilden – först och främst de tolv apostlarna, men i förlängningen varje Jesu lärjunge, ty skörden är stor, och då behövs det många arbetare. Jesus ger dem fullmakt och sänder dem med samma uppdrag som han själv har: att med ord och handling visa att himmelriket är nära.
I Johannesevangeliet säger Jesus om sig själv: ”Jag är den gode herden”. Och i Lukasevangeliet berättar Jesus en liknelse om en herde som letar efter ett borttappat får tills han hittar det. Av sammanhanget förstår vi att herden i liknelsen är Gud eller Jesus. Liknelsen om herden som söker upp det borttappade fåret finns också i Matteusevangeliet (alltså i samma evangelium som dagens bibeltext är hämtad, där Jesus fylldes av medlidande med människorna, eftersom de var ”illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde”). Men i Matteusevangeliet är det inte lika klart, som i Lukasevangeliet, att herden är Gud eller Jesus.
I Matteusevangeliet används liknelsen om herden snarare för att visa på vilket förhållningssätt som ska gälla i församlingen: Att vara en god herde är i Matteusevangeliet att ”se till att inte förakta någon av dessa små”, och att vidta alla de åtgärder som krävs för att de som Jesus kallar ”dessa mina minsta” ska kunna leva tryggt och säkert i gemenskapen (Matt 18).
I första hand är det en uppmaning som riktas till församlingens pastorer eller äldste, men å andra sidan lägger inte Matteusevangeliet så fasligt stor vikt vid titlar och positioner, utan på gemenskap och på ömsesidig omsorg och tillit (vilket även kan innebära en ömsesidig tillsyn). Med andra ord får varje Jesu lärjunge i någon mån vara en herde och vägledare för att möta behoven hos de ”illa medfarna och hjälplösa”, och på så sätt göra himmelrikets närhet lite mer synlig och påtaglig.
Fundera vidare
Vem behöver din omsorg och vägledning idag?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: För alla som tvingas leva på svältkost.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Att ge som gåva vad vi har fått som gåva.
- För mig själv och mina nära: Om goda vägvisare.