19 nov Den 8 december (andra söndagen i advent): ”Guds rike är nära”
Den 8 december (andra söndagen i advent)
Guds rike är nära
Jeremia 33:14–16
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall uppfylla det löfte jag har givit Israels folk och Judas folk. När den tiden och den dagen kommer skall jag låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam. Han skall skapa rätt och rättfärdighet i landet. När den tiden kommer skall Juda räddas och Jerusalem leva i trygghet, och detta skall vara stadens namn: Herren vår rättfärdighet.Ur Psaltaren 85
Jag vill höra vad Gud säger. Herren förkunnar välgång för sitt folk och sina trogna och för de redbara. De som fruktar honom har nära till hans hjälp, hans härlighet bor i vårt land. Godhet och trofasthet möts, fred och rättvisa omfamnar varandra. Trofasthet spirar ur jorden, rättvisa blickar ner från himlen. Herren själv ger allt gott, vårt land ger sin gröda. Rättvisa går framför honom, fred och välgång i hans spår.Hebreerbrevet 10:32–39
Kom ihåg hur det var förr, när ni nyss hade blivit upplysta. Ni utstod många svåra lidanden. Ni blev smädade och förföljda och gjordes till allmänt åtlöje, eller också ställde ni er vid deras sida som behandlades så. Ni led tillsammans med dem som satt i fängelse, och ni fann er med glädje i att bli berövade er egendom, därför att ni visste att ni ägde något bättre och mera varaktigt. Ge inte upp er frimodighet, den skall rikligen belönas. Uthållighet är vad ni behöver för att kunna göra Guds vilja och få vad han har lovat, ty: Ännu en liten tid, sedan kommer han som skall komma, och han skall inte dröja. Min rättfärdige skall leva genom sin tro. Men: Om han drar sig undan är han inte längre till glädje för mig. Vi hör inte till dem som drar sig undan och går förlorade, utan till dem som tror och räddar sitt liv.Markusevangeliet 1:14–15
När Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds budskap och sade: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”
Studium och reflektion
Jeremia var profeten som inte höll tyst. Det pris han fick betala för sin frispråkighet var högt. Han blev anklagad för att vara spion och landsförrädare. Han kastades i fängelse som ordningsstörare; för att ha kritiserat den politiska makten, militären, nationen och religionen – denna oheliga allians som ständigt dyker upp i olika skepnader – också i vår egen tid.
I efterhand lovordas ofta sådana personer som hjältar. Inte lika ofta får de åtnjuta uppskattning under sin livstid. Då stämplas de snarare som störare av ordningen. Så var det för Jeremia – en av raden av personer som kastats i fängelse för att ha utmanat och ifrågasatt den kortsiktiga ordningen. Så var det även för Johannes döparen. Och så har det varit för många människor genom historien – listan kan göras lång och sträcker sig in i vår egen tid.
När regeringens och prästerskapets propagandaapparat hamrade ut lyckobudskapet ”Allt är väl, allt är väl” var Jeremia en av de få personer som ropade tillbaka: ”Allt är inte väl”. Och han uppmanade folket att förbereda sig inför den oundvikliga annalkande katastrofen.
Och katastrofen kom. Juda rike invaderades av Babyloniens härar som raserade Jerusalem och stack Herrens tempel på Sion i brand. Rikets intelligentia och aristokrati slogs i bojor och fördes bort till Babel.
Precis innan inkräktarna avsätter Sidkia, konungen av Davids hus, och för bort honom, tvingar de honom att bevittna hans egna söners avrättning. Det var det sista kungen såg, för ögonblicket efter stack man ut hans ögon innan han förnedrad fördes bort till Babel. Kunde det absoluta sammanbrottet vara tydligare än så här? Ungskotten – Juda rikes kronprinsar – ryckte babylonierna effektivt och hänsynslöst av från Davids stam, som nu inte var något mer än en uttorkad stubbe. Allt var slut.
Men antagligen är det strax efter detta – när allt hopp är ute, när ingen ljusning syns och alla tåg redan har gått – som en ny ton tar form i Jeremias tidigare så pessimistiska profeterande:
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall uppfylla det löfte jag har givit Israels folk och Judas folk. När den tiden kommer skall jag låta ett rättfärdigt skott växa ur Davids stam. Han skall skapa rätt och rättfärdighet i landet.
Det är så dumt. Det finns ju ingen som helst bärighet i en sådan utsaga. Om Jeremias tidigare klagomål och varningar hade uppfattats som en skymf, är de här orden ungefär som när någon tanklös person mitt under avskedstagandet på en begravning stämmer upp ”Bättre och bättre dag för dag”. Det är taktlöst. Varför påminna om löften när var och en kan se att löftet inte längre kan infrias?
Men kanske är just det vår kallelse också som kristna och som kyrka – att som Jeremia alltid vara i opposition. Att våga lyfta fram orättvisor och oegentligheter när alla andra säger att allt är frid och fröjd, men också att våga vara de som sätter tilltro till hoppet just när inget hopp finns kvar.
Dagens evangelieläsning består av bara två korta verser i Markusevangeliet. Hur såg egentligen sammanhanget och omständigheterna ut när Jesus trädde fram och förkunnade Gudsrikets närhet? Jo, han gjorde det ”när Johannes hade blivit fängslad.” Johannes döparen hade förkunnat Herrens ankomst, som profeterna från en länge svunnen tid hade lovat. Och nu var alltså stunden nära, då allt skulle ställas till rätta.
Johannes fick hållas ett tag, men så hade han kritiserat kungen och därför kastats i fängelse – ett fängelse han aldrig skulle komma ut levande ifrån. Johannes hade utlovat den nya tiden då alla ok och bojor skulle brytas, men ingen sådan tid syntes till. Orättvisorna var lika skriande som förut. Istället slängde maktens herrar Johannes i fängelse. Och ganska snart skulle han bokstavligen förlora huvudet.
Det är under de omständigheterna som Jesus träder fram. När hoppet om den nya tiden redan var kört i botten; Guds profet var kastad i fängelse. Då säger Jesus: ”Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.”
Är inte det hela ganska patetiskt? Först hade en gnutta hopp väckts hos folket när någon som verkade vara en ny profet hade framträtt – Johannes döparen – den första profeten på flera hundra år – kanske var det ändå något helt nytt på gång? Kanske Gud åter började tala genom sina profeter som Gud hade gjort i den gamla tiden? Men Johannes verksamhet fick ett snöpligt slut, och därmed fick även hoppet ett snöpligt slut. Alla dessa skaror som hade gått ut till Johannes i öknen för att döpas av honom – hur lurade måste de inte ha känt sig. De hade låtit sig döpas av Johannes i tro på att tillvaron äntligen skulle bli bättre, men det blev den ju inte.
Hoppet hade fängslats. När Jesus börjar förkunna att Guds rike är nära verkar Jesus alltså ha riktigt dålig tajmning, för ingenting verkade ju peka i den riktningen. Guds profet satt ju och ruttnade i en mörk fängelsehåla i kungens borg och profetens huvud skulle snart ligga på ett fat på de rikas party. Inget nytt under solen. De besuttna fortsatte att leka med de mindre lyckligt lottades liv – då som alltid. ”Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.” Vad fanns det över huvud taget för skäl att tro på det budskapet? Talade inte allt emot det. Hoppet hade ju redan förlorat. Hade inte rentav Gud förlorat?
Eller så är det kanske just det som kristen tro handlar om: Hoppet när allt hopp är ute!
Fundera vidare
Inför vad kan du känna hopplöshet? Vad ger dig hopp?
Be med bibeltexten
- För samhället och världen: Om rätt och rättfärdighet.
- För församlingen och kyrkan i hela världen: Om frimodighet och uthållighet.
- För mig själv och mina nära: Om tro på budskapet att Guds rike är nära.