08 aug Fruktlösa försök? – en predikan om vinstocken och grenarna
Predikan av Stefan Albinsson vid videoandakt i Norrmalmskyrkan den 8 augusti 2021
Tionde söndagen efter trefaldighet: Nådens gåvor
Första Korinthierbrevet 12:12–26
Liksom kroppen är en och har många delar och alla de många kroppsdelarna bildar en enda kropp, så är det också med Kristus. Med en och samma Ande har vi alla döpts att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samma Ande att dricka. Kroppen består inte av en enda del utan av många. Om foten säger: ”Jag är ingen hand, jag hör inte till kroppen”, så hör den likafullt till kroppen. Och om örat säger: ”Jag är inget öga, jag hör inte till kroppen”, så hör det likafullt till kroppen. Om hela kroppen var öga, vad blev det då av hörseln? Om allt var hörsel, vad blev det då av luktsinnet? Men nu har Gud gett varje enskild del just den plats i kroppen som han ville. Om alltsammans var en enda kroppsdel, vad blev det då av kroppen? Nu är det emellertid många delar, men en enda kropp.
Ögat kan inte säga till handen: ”Jag behöver dig inte”, och inte heller huvudet till fötterna: ”Jag behöver er inte.” Tvärtom, också de delar av kroppen som verkar svagast är nödvändiga, och de delar av kroppen som vi inte tycker är fina, dem gör vi så mycket finare, och de delar vi skäms för omger vi med så mycket större anständighet, något som de anständiga delarna inte behöver. Men när Gud satte samman kroppen lät han de ringare delarna bli särskilt ärade, för att det inte skulle uppstå splittring inom kroppen och för att alla delarna skulle visa varandra samma omsorg. Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra.
Johannesevangeliet 15:1–9
Jesus sade: ”Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han, så att den bär mer frukt. Ni är redan ansade genom ordet som jag har förkunnat för er. Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte sitter kvar på vinstocken, kan inte heller ni göra det om ni inte är kvar i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra. Den som inte är kvar i mig blir som grenarna som kastas bort och vissnar; de samlas ihop och läggs på elden och bränns upp. Om ni blir kvar i mig och mina ord blir kvar i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Min fader förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.”
I dag är det den tionde söndagen efter trefaldighet, en söndag som i vårt kyrkoår handlar om nådens gåvor.
Om skapelsens gåvor är allt det goda som Gud har gett och ständigt ger åt alla och envar, som naturen, vårt hem i kosmos planeten jorden och själva livet, är nådens gåvor de gåvor med vilka Gud genom sin heliga Ande utrustar kyrkan, församlingen, Jesuscommunityn eller vad vi nu föredrar att kalla den kristna gemenskapen – kärt barn har ju många namn.
Sedan är det väl inte helt nödvändigt, eller ens önskvärt, att upprätthålla vattentäta skott mellan vad som är skapelsens gåvor och vad som är nådens gåvor, eftersom allt ändå ju flödar från ett och samma källsprång, nämligen den nåderika Skaparguden.
Men förutom tionde söndagen efter trefaldighet är det idag även avslutningsdagen för Stockholm Pride som i år huvudsakligen har firats digitalt. Och även vår digitala andakt får därför prydas med regnbågsflaggan i dag – här dessutom försedd med den äldsta kända kristna symbolen: Jesusfisken.
I Norrmalmskyrkan vill vi, vare sig det råkar vara pridevecka eller inte, forma en trygg, livsbejakande miljö där vi alla kan växa och mogna i tro och lärjungaskap. Församlingen tar tydlig ställning för hbtqi-personer i linje med församlingens vision att vi vill växa i gemenskap med Gud, med varandra och med vår omvärld.
När jag fyllde femtio fick jag en väldigt fin gåva av församlingen, nämligen den här vackra ikonen:
Denna andaktsbild tillhör en särskild typ av ikoner som brukar kallas för He ampelos, ”vinträdet”. Kristus är alltså avbildad som ett vinträd eller en vinstock och med de tolv apostlarna som likt fruktbärande grenar växer fram ur vinstocken. Motivet bygger förstås på Jesu ord i Johannesevangeliets femtonde kapitel där Jesus bland annat säger:
Jag är vinstocken, ni är grenerna. Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra.
Vinstocken eller vinträdet är en gammal biblisk symbol. I Gamla testamentet används bilden av ett vinträd som Gud har planterat om Guds folk Israel.
Även aposteln Paulus använder bilden av ett träd som en symbol för Israel, nämligen ett olivträd (även det en symbol i Gamla testamentet för egendomsfolket). Paulus skriver i Romarbrevet att de icke-judar som blivit kristna har inympats på det trädet. De icke-judiska konvertiterna har därför ingen som helst anledning att förhäva sig eller förakta de grenar som vuxit på Guds olivträd hela tiden påpekar Paulus. (Romarbrevet 11:17–24)
Evangelisten Johannes har sin vana trogen dock sin egen tvist, och i Johannesevangeliet används vinträdsbilden alltså om Jesus.
Men nu vet jag inte hur det är för dig, men för mig är det ibland lätt att fastna vid det omöjliga och bara se det som inte går eller inte funkar. Som det här med att Jesus sa: ”utan mig kan ni ingenting göra” – ja, då blir det lätt så att jag bara ser och hör budskapet att jag/vi inte kan göra något; att alla försök att göra något vettigt av mitt liv i slutändan ändå bara är fåniga, fruktlösa, fåfänga försök som det ändå inte blir något vettigt av; som det inte kan bli något vettigt av.
Och det är väl i sådana dystra stunder som jag, och kanske någon mer än jag, kan behöva få hjälp av någon eller några att komma ihåg att backa lite; att kanske bara backa lite, lite, lite, för att kunna ta in det vidare perspektivet och se det större sammanhanget, i stället för att, som det så lätt kan bli för mig, stirra mig blind på den där lilla enskilda omöjliga detaljen, det där att det jag enda ser är: ”Ni kan ingenting göra”. Att då få hjälp av någon eller några att komma ihåg att det ofta räcker med att bara backa en liten, liten bit, ta ett litet, litet steg tillbaka för att kunna få ett vidare perspektiv och kunna uppfatta det större sammanhanget.
Och sammanhanget för just den här bibeltexten i Johannesevangeliets femtonde kapitel om vinstocken och grenarna, bildar ju egentligen ett underbart vackert löfte från Jesus om rik och bestående frukt, när vi tillåter oss att vara i Kristus, och tillåter Kristus att vara i oss.
Vad är det för ”rik frukt”? I Psalm 104 i Psaltaren i Gamla testamentet står det att Gud låter föda frambringas ur jorden, och vin, som gör människan glad. Eller som det stod i den tidigare svenska översättningen: ”vin som gläder människans hjärta”. Så den rika frukten, som Jesus lovar att lärjungarna ska bära om de blir kvar i honom och i hans kärlek, är kanske helt enkelt att få vara till glädje och välsignelse för människor.
Jag var inne lite på det i en viedoandakt här för ett par söndagar sedan. Jag vet inte om du såg videoandakten om ”andlig klarsyn”, och Jesu ord i bergspredikan om att de falska och de sanna profeterna kan kännas igen på deras olika ”frukt”. I vilket fall som helst föreslog jag där att den goda profetiska frukten, som Jesus talade om i sin bergspredikan, är att göra allt det mot människorna som vi vill att de skulle göra mot oss. Med andra ord: att få vara till glädje och välsignelse för människor.
Jag tycker väldigt mycket om ikonen av Jesus som vinstocken, men det är klart: den berättar inte allt. Den har en begränsning, som till viss del kanske finns redan i den bibeltext den bygger på. Lärjungarna är ju avbildade så att var och en har liksom bara direktkontakt med Jesus individuellt. Så den här bilden av Jesus som vinstocken på vilken Jesu lärjungar är grenarna, den kan vi behöva komplettera med andra bilder som finns både i Johannesevangeliet och på andra ställen i Nya testamentet och som beskriver Jesu lärjungars Jesusrelation på andra sätt.
Och en sådan kompletterande bild tecknas till exempel i en annan av den här dagens föreslagna bibeltexter om nådens gåvor, nämligen i texten från Första Korinthierbrevet, där aposteln Paulus beskriver Kristus med hjälp av bilden av en kropp, och där de kristna är kroppens olika delar, som alla behövs och där de olika kroppsdelarna hjälper och stödjer varandra.
”Nådens gåvor” är ju den här dagens och den här andaktens tema, alltså de gåvor som Gud genom sin heliga Ande i Jesu namn ger oss för att vi ska kunna bära rik och bestående frukt som Jesu lärjungar i världen. Och den första och grundläggande nådegåvan är väl helt enkelt den att vi inte står ensamma för oss själva var och en, utan att vi ingår i en gemenskap; bildar en ”kropp”; att vi hör ihop med varandra, i tron på Jesus.
I kristen teologi beskrivs några handlingar eller företeelser i kyrkan som förmedlar nåd – särskilda handlingar eller företeelser som liksom gör Guds nåd verklig och verksam för oss – och dessa företeelser brukar kallas för sakramenten. Och då är väl själva den kristna gemenskapen, församlingen, kyrkan, liksom själva ursakramentet, där Guds nåd kan bli verklig för oss när vi på olika sätt hjälper och stödjer varandra.
Och ibland kan den hjälpen, som vi kan få av varandra, alltså handla om att påminna varandra att backa lite så att vi får syn på den större vidare bilden – nådens bild – om vår egen blick skulle ha råkat frysts fast vid det som bara ter sig omöjligt. Vi får hjälpa varandra att se Kristusvägens fortsättning om någon av oss bara skulle se återvändsgränder eller de ilsket lysande stoppljusen. Vi får hjälpa varandra att påminna oss om nåden, om nu några av oss bara ser kraven.
Så utgör vi – fastän många – en enda kropp, vars livselixir är den heliga Anden, Guds livgivande och skapande Ande som Paulus i ett annat av sina brev helt enkelt kallar för: ”Guds kärlek” Guds kärlek som Gud hällt in i oss.
Så utgör vi – fastän många – ett enda grenverk av växande vinrankor.
Så utgör vi – fastän många – ett enda samfund; en enda gemenskap av människor som med Andens hjälp, alltså med Guds tålmodiga kärleks hjälp, på nytt och på nytt får ge ord och färg åt tron på och tilliten till att det är Jesus som är vår Herre, och där vi får hjälpa varandra att se, förstå och upptäcka vad denna urkristna trosbekännelse, ”Jesus är Herre”, innebär i våra egna liv: Att det är Jesus som är herren, och inte kraven, eller våra framgångar, eller ens våra misslyckanden – även om det kan kännas så i livet ibland och för en del av oss ganska ofta; att det är våra misslyckanden som har herraväldet och styr våra liv.
Men också där får Kristuskroppens olika delar stödja varandra att se att det är Jesus som är herren, han som säger: ”Utan mig kan ni visserligen inte göra särskilt mycket, faktiskt egentligen ingenting alls, men med mig…” Ja, med den Kristus, som vi möter och tillhör i gemenskap med varandra, får vi hjälpa varandra att växa, mogna och bära frukt till det vin som ger glädje åt människors hjärtan.